...............................................................................
Koniec sierpnia. Lato się kończy, żniwa zakończone, ścierniska ścielą się na mazowieckich polach, bociany już odleciały. "Lato się przełamało" mówił o takim czasie w pogodzie bohater jednego z opowiadań Jarosława Iwaszkiewicza.
Na Mazowszu przy końcu lata. Fot.L.Herz |
Kapryśne było lato tegoroczne. W powietrzu trzydzieści stopni na plusie i duchota, a w lasach atakują kleszcze, boleśnie dziabią gzy. Po Puszczy Kampinoskiej chodzić się całkiem nie dało, parność jak w dżungli. Najgorsze były burze, które przychodziły z przytupem, na całego, czasem bezlitośnie. Nawałnice zwalały drzewa w miastach, zrywały dachy po wsiach, kosiły lasy. W Borach Tucholskich las został rozstrzelany przez wichurę na ogromnej powierzchni, telewizja pokazywała morze zwalonych drzew, pod względem powierzchni poległo więcej lasu niż znajduje się w całej podwarszawskiej Puszczy Kampinoskiej. To i na każdą nadchodząca burzę spoglądaliśmy z niepokojem. Czasem jednak trafiał się dzień w sam raz na wędrowanie. W sierpniu było ich kilka. Bardzo udane krajoznawcze wyprawy odbyłem na Mazowszu.
W dolinie Wisły koło Wiączemina. Fot.L.Herz |
10 sierpnia autem wybrałem się na wycieczkę samochodem, aby pooddychać krajobrazem mazowieckich zbóż złotem malowanych w dolinie Wisły. Właśnie żniwa się zaczęły, trzeba ten pejzaż łowić, cieszyć się nim, następna okazja będzie dopiero za rok. Bardzo widowiskową, wyasfaltowaną drogą, od Kamionu pojechałem wzdłuż Wisły w kierunku Płocka.
Zabytkowy dąb szypułkowy w Pieczyskach Iłowskich. Fot.L.Herz |
W Pieczyskach Iłowskich trafiłem na dąb ogromny, ma około siedmiu metrów obwodu na wysokości piersi. Jak na dąb jest drzewem młodym, ma coś około trzystu lat, ale mu się urosło bardzo wspaniale. Na drzewie nie ma tabliczki pomnika przyrody, gdy później poszperałem w Internecie dowiedziałem się, że jednak tak, to jest pomnik przyrody. Ale żadnej innej wzmianki, dąb nie ma żadnej nazwy, żadnej legendy, chyba trzeba będzie przyjechać raz jeszcze, a może i raz kolejny, popytać ludzi, porozmawiać, niełatwe jest życie ambitnego krajoznawcy. Jeśli ktoś z moich Czytelników na jakikolwiek ślad natrafi, proszę o informację, wdzięczny będę.
Ewangelicko augsburski zbór w Wiączeminie z daleka i z bliska zdjęty. Fot.L.Herz |
Osadnicy olenderscy z doliny Wisły na zdjęciach z ekspozycji muzealnej w Wączeminie. |
|
Niedaleko od Wiączemina jest Troszyn, wznosi się tam drewniany kościółek św.Leonarda, bardzo foremna, wielce urodziwa to budowla z roku 1636. Pierwotnie kościół stał bliżej Wisły, obecny postawiono w bezpieczniejszej odległości od rzeki, ale i to niewiele mu pomogło, na zewnętrznej ścianie kościoła od strony rzeki oznaczono dwa poziomy wysokiej wody, ostatni w roku 2010, to była ogromna powódź, setki zostało ewakuowanych, woda wdzierała się przez wyrwę koło Świniar na całą dolinę wiślaną w tej okolicy. Ten kościółek wybudowano w 1636 r., stareńki on jest. Na stronie internetowej Skarbca mazowieckiego (świetna robota!) czytam, iż to rzadkość w drewnianych świątyniach mazowieckich, że zachowało się całe wyposażenie kościoła z okresu jego budowy. Tym bardziej, że dotyczy to 1. połowy XVII stulecia. Są w kościele późnorenesansowe ołtarze, z roku 164- jest główny z obrazem Matki Bożej Niepokalanie Poczętej, ambona jest również z czasów budowy kościoła. Ale nie ma szansy, abym to mógł zobaczyć, tym razem muszę się obejść smakiem.
Stawy w dolinie Sienniczki . Fot.L.Herz |
Jaskółki "robią na drutach". Fot.L.Herz |
Jest co nieco do zwiedzania na Mazowszu, więc zwiedzałem tego lata zabytki, lecz nie te popularne, najważniejsze, a mniej znane, rzadko odwiedzane przez turystów. Kościoły przede wszystkim, bo w polskim krajobrazie, w mazowieckim również, wojenne zawieruchy przetrwały niemal wyłącznie budowle sakralne. W zachodniej Europie wciąż trwają w niezmienionym kształcie murowane miasteczka i wioski prowincjonalne, w takiej Francji krajobraz ozdabiają co krok jakieś chateau. U nas pałaców i dworów niewiele, atrakcyjnych wizualnie tyle, co kot napłakał.
Wszędzie spotykałem jakiś szczegół, detal, który bardziej od innych wzrok przyciągał. W Siennicy odwiedziłem barokowe dzieło Antonio Solariego, architekta króla Augusta III i tam nie mogłem oczu oderwać od kamiennej figury Matki Bożej Niepokalanej z pierwszej połowy XIX wieku, wieńczącej kolumnę toskańską pośrodku dziedzińca przed kościołem. Przed świątynią celowo ustawiona nie na osi, lecz nieco z boku. Złożone w modlitewnym geście dłonie Marii również nie na osi ciała, lecz z boku, na wyciągniętych rękach, jakby w geście modlitewnym ku Komuś, który jest w centrum, na osi świątyni. Znakomity zabieg plastyczny, widać że twórca miał swoją klasę.
Towarzyszącemu mi przyjacielowi najbardziej podobało się oryginalne murowane mauzoleum w kształcie łuku triumfalnego, ustawione obok drewnianego kościółka w Jeruzalu. Postawione zostało w końcu osiemnastego wieku dla dziedzica miejscowych dóbr. Pisałem obszerniej o nim w jednej ze swoich książek. Wychowany w nadzwyczajnej pobożności: „co miesiąc przystępował do spowiedzi i komunii, co trzy lata odbywał rekollekcyje, codziennie zaś odprawiał długie modlitwy, tudzież godzinę rozmyślał" w wieku dojrzałym począł robić karierę. Pisano o nim, iż był człowiekiem dzikiego umysłu, jak wielu z możniejszej szlachty w owoczesnej Polsce, co to przez nierząd zokrutnieli i zdziczeli. Coś nam to przypomina?
Mauzoleum Floriana Cieszkowskiego w Jeruzalu. Fot.L.Herz |
Sierpień to pora ślubów, to polska tradycja, wieś ślubami zajmuje się po żniwach; gdy praca skończona, można wtedy świętować. Mogę więc zobaczyć wnętrza, mam szczęście, kościoły są otwarte, trwają w nich przedślubne przygotowania. Także i w Jeruzalu.
Wnętrze kościoła w Jeruzalu przygotowane już do ślubnej ceremonii. Fot.L.Herz |
Jeruzal to filmowe Wilkowyje, była miejscem plenerów niezwykle popularnego serialu telewizyjnego "Rancho", kilka serii tego zrealizowano, wieś jest obstawiona tablicami, że tu było filmowe to, a tu tamto, są na tych tablicach zdjęcia artystów, są krótkie przypisy, fajny pomysł. Wioska zwiedzana jest przez licznych turystów, sporo ich i teraz widziałem, fotografują się na tle budynku plebanii, w której mieszkał jeden z bohaterów filmu, wewnątrz kościoła, w którym brali ślub inni bohaterowie, zdejmują się na ławeczce na której z butelką miejscowego wina Mamrot czterech mężczyzn, niby chór ateński albo chłopi z mrożkowej komedii komentuje w filmie wilkowyjskie zdarzenia. Mamrota można za pięć złotych kupić w miejscowej gastronomii w Jeruzalu.
Sierpień 2017: turyści przed sławnym sklepem "U Krysi", znanym z telewizyjnego serialu. |
W ostatnią sobotę sierpniową z gronem przyjaciół odwiedziłem Kiczki. Absolutna prowincja, daleko wszędzie, ale ma bezpośrednie połączenie autobusowe ze stołeczną Warszawą. W roku 1450 książę Bolesław IV młynarzowi Maciejowi Kiczce nadał wójtostwa z młynem w Woli Piaseckiej, bo tak pierwej się Kiczki nazywały. Nazwisko owego młynarza i nazwa wsi Kiczki przypominają nam jedno z zapomnianych ze szczętem słów polskich: kiczka. Internetowa Wikipedia objaśnia je tak.
Kiczka
(snopek) – wyrób budowlany wykonywany z żytniej słomy. Słoma na
kiczki musiała być prosta i niezgnieciona a więc była odpowiednio
przygotowywana. Zboże było żęte sierpem lub koszone kosą
i
ręcznie młócone cepem. Kiczki wykonywano z długiej żytniej słomy
w ten sposób, że pęk słomy (mocno ściśnięty miał średnicę
ok. 8-10 cm) ustawiano na płaskim podłożu, następnie załamywano
górną część (kłosy) na wysokości ok. 80 cm do 1 m pod kątem
180° i mocno obwiązywano pasemkiem słomy tworząc tzw. główkę,
która później podczas krycia dachu służyła do zamocowania
kiczki w strzesze. Kiczki układano poziomymi rzędami na drewnianych
łatach i dociskano cienkimi żerdkami. Żerdki przywiązywano do łat
słomianym powrósłem co 5-8 kiczek, w taki sposób, że tworzyły
schodkową strzechę. Stosowana była powszechnie jeszcze w latach
50. XX wieku.
Młyn w Kiczkach postawił Maciej Kiczka
na dopływie Świdra, rzeczce Piaseczna. Budynek stoi tu nadal, ale już
inny, od 1962 roku wpisany jest do rejestru zabytków,a le mimo tego wpisu mocno podrujnowany i wygląda na to, że długo już nie pożyje. Na rzeczce
Piaseczna stało zresztą wiele młynów, zwały się różnie: Kulki, Ptaki,
Kiczki, piękne nazwy nie ma co. W 16 zeszycie przewodnika z serii
"Podwarszawskie szlaki piesze" opisywałem szlak młynów
nad Piaseczną w roku 1975 i jak się zdaje to był pierwszy opis
tego szlaku. Opisywałem ten szlak po odwiedzinach tamtej okolicy, odwiedzałem wtedy jednego z młynarzy,
opowiadał jak peerelowska władza utrudniała mu życie, dla niej
był wszak kułakiem i zdziercą, godnym pogardy prywaciarzem.
Tyle zostało z młyna w Ptakach nad Piaseczną. Fot.L.Heerz | u |
Minęły
lata, szlak siedmiu młynów nad Piaseczną stał się dość
popularny, ale młynów na nim już nie ma. W Ptakach pozostało po młynie młyńskie koło, malowniczo eksponowane. Jest młyński niemal już
zupełnie zarośnięty, bardzo ale to bardzo malowniczy staw w
Dzielniku i przetrwała w pamięci mieszkańców dawna i bardzo ładna
nazwa młyna "U Jana na Boru", którą podawał Stanisław
Kryciński w "Gościńcu" z 1985 roku. W tym Dzielniku są dwa dudniące mostki na rzeczce
Piasecznej, przez miejscowych nazywane „imieniem wójta
Zielińskiego z Siennicy”, a obok
jednego z nich stoi budynek dawnego młyna, przerobiony wcale udatnie
na dom letniskowy. W Kiczkach pracowały dwa młyny: jeden z nich
jest łatwo dostępny, stoi nieopodal drewnianego kościoła z 1751
r. i trudno się nawet domyślić jego dawnego przeznaczenia. Ale staw jest uroczo malowniczy w tych Kiczkach.
W książce "Z zapachem
starego drewna", napisanej przez Henryka Sienkiewicza (ale to
inny Sienkiewicz, nie ten od trylogii i Nobla) Kiczki są opisane
jako wieś leżąca w bok od głównych szlaków, do której wiedzie
droga wijąca się wśród zieleni mazowieckich pagórków i dolinek.
Cytuje ów Sienkiewicz artykuł stąd pochodzącego Czesława
Budzyńskiego, pomieszczony w "Spotkaniach z zabytkami" z
1997 roku. Wieś Kiczki w oczach swego krajana bardzo sielsko się
prezentuje. "położona wśród pól, łąk i resztek wielkich
lasów, tworzy swoisty nastrój ciszy i spokoju. Widać, że
zawieruchy wojenne omijały te strony, o czym świadczą stare
chałupy z zabudowaniami gospodarskimi, które zachowały się w
zupełnie niezłym stanie. Naprzeciw kościoła wzdłuż wiejskiej
drogi rozciąga się staw, utworzony przez Piaseczną. Przepust i
młyn znakomicie dopełniają rzadko już spotykany, nietknięty
bezmyślnością człowieka krajobraz mazowieckiego piękna i
sielskości". Tak było dwadzieścia lat temu. Jak to wygląda
teraz? Nie najgorzej. Ale to nie jest wieś nadmiernie dostatnia.
Krajobraz wiejski, sielski, jest krowa, ale i dach z eternitu. Fot.L.Herz |
W porównaniu z wioskami położonymi bliżej linii kolejowej, choćby koło Mińska Mazowieckiego, to wieś zupełnie inna. Widać to gołym okiem. Tam domy, jak wille, tutaj niekoniecznie takie. Tam dachy jak spod igły, nowiutka dachówka prawie na każdym, tutaj dachów eternitowych nie brakuje, tutaj są niemal powszechne te smętne pamiątki smętnych czasów peerelowskich.
W Kiczkach najważniejszy jest kościół, pierwszy powstał tutaj już w 1458 roku, ten budowany był po 1751 roku, w 1901 roku został powiększony. Jest z drewna, konstrukcję ma zrębową, wzmocnioną lisicami, na zewnątrz go oszalowano, kamienny mur go otacza, od frontu jest w nim ceglana brama dzwonna o trzech wejściach, nad środkowym wiszą dwa dzwony. Nawa jest na planie prostokąta, prezbiterium węższe, zamknięte ścianą prostą z dwiema zakrystiami od południa i północy. Dach dwuspadowy pokryty dawniej gontem obecnie blachą ocynkowaną. Zachwycająco prezentuje się wnętrze, całe w bieli.
Wnętrze świątynki w Kiczkach, wszystko w drewnie, wszystko w bieli. Fot.L.Herz |
Do
maja 2007 roku wnętrze pomalowane było w różnych odcieniach
błękitów z kilkoma malowidłami szablonowymi na suficie, następnie
przemalowane w różnych tonacjach bieli, które dobrze współgrają
z klasycystycznym wystrojem z licznymi złoceniami. Ołtarze są barokowe, jest kilka zabytkowych obrazów, feretronów, urocza drewniana chrzcielnica, i ona też w bieli.
Ksiądz Sławomir Safader, proboszcz z Kiczek.
|
Z parafialnego muzeum w Kiczkach, świadectwa lat dawnych, dla ciała i ducha. Fot.L.Herz |
Szanowny Panie,
OdpowiedzUsuńod wielu lat czytam i podziwiam Pańskie dzieła krajoznawcze, a teraz z radością odkryłem ten blog!
Mam też do Pana szczegółowe pytanie: interesuje mnie pochodzenie ośmiu tajemniczych/budzących grozę nazw miejscowych z terenu PK, którego to pochodzeia nijak nie potrafię prześledzić za pomocą internetu czy nawet zasobów czytelni Varsavianów biblioteki na Koszykowej. Jest Pan zatem dla mnie w tej kwestii ostatnią deską ratunku:-) Czy mógłby mi Pan pomóc w rozwikładniu etymologii tych nazw? Chodzi o: Mogilny Mostek, Debły, Zamczysko, Pieklice, Piekło, Góra Koło św. Teresy, Wisielak, Tańczący Bór.
Proszę łaskawie dać mi znać na poniższy adres mailowy, jak mógłbym się z Panem w tej sprawie skontaktować.
Pozdrawiam najserdeczniej,
Stanisław Tekieli
stanislawtekieli@hotmail.com
Etymologię nazw: Mogilny Mostek,Debły,Zamczysko,Góra k. Świętej Teresy,Tańczący Bór,znajdziesz w Przewodniku po Puszczy Kampinoskiej,którego autorem jest Pan Lechosław Herz.
UsuńO kurczę, straszna wtopa! Ale dziękuję z całego serca:-)
Usuń